Ankara’da İki Uçağın Çarpması Sonucu 120 Kişinin Öldüğü Felaket
Lübnan Ortadoğu Havayolları’na ait bir yolcu uçağı, Esenboğa Havalimanı İnmek için izin istiyor. Bu iniş dakikalar sonra ama oldukça trajik bir biçimde gerçekleşir. C-47 askeri nakliye uçağındaki uçuş ekibi ise Ankara üzerinden eğitim uçuşu yaparken yaşanacak felaketten habersizdi.
Bugün Ankara’da yaşayanların çoğunun bilmediği şey budur. uçak kazası Türkiye’nin en büyük felaketlerinden biri olarak kabul ediliyor. Görgü tanıklarının ifadelerine göre durum sadece uçak faciasıyla bitmedi. Şehrin ortasında büyük bir yangına da neden olan bu kaza, birçok masum insanın ölümüyle sonuçlandı.
Günlerden Ramazan’ın ilk günü olan Cuma günüydü ve Ankara o gün çok açık bir havaya sahipti.
Herkes her zamanki koşuşturması içinde işine ve okuluna giderken, o gün 120 kişinin hayatını alacak korkunç bir kaza olacağını kimse bilmiyordu. Lübnan Orta Doğu Havayolları ile ilgili Vickers 754D tipi yolcu uçağı 15 yolcusuyla Ankara Esenboğa Havalimanı’na asıl inişe hazırlanıyordu. Etimesgut ilçesi üzerinden havalanan bire bir, Çubuk 28 askeri uçak Eğitim uçuşunu da tamamlayarak rotasını havalimanına çevirdi. Bu olaylar olurken saatler 16:00’ı gösteriyordu. Tam bu sırada Ankara’nın göbeğinde trajik bir kaza meydana geldi.
Beyrut-Lefkoşa-Ankara seferini yapan yolcu uçağı ile Türk Hava Kuvvetleri’ne ait C-47 nakliye uçağı o gün Ankara Altındağ Sırtları ile Hisartepesi ortasında çarpıştı.
Çarpışmadan önce yolcu uçağı yaklaşık 250 km idi, C-47 ayrıca yaklaşık 222 km hıza sahipti.Kaza, yolcu uçağının irtifasını düşürmesi sonucu 2133 metrede yolcu uçağının sol arka kuyruktan C-47’ye çarpması sonucu meydana geldi.
C-47’yi son anda fark eden yolcu uçağı.Maalesef pilotların levyelere tutunup uçağı tekrar kaldırma çabaları yeterli olmadı.
Ankara’nın dört bir yanından duyulan ve insan çığlıklarıyla göğe yükselen kara duman, adeta şehrin siluetini oluşturuyordu.
olay gerçekleşti Hükümet Caddesi karıştı. İnsanlar neler olup bittiğini anlamaya çalışırken ortalıkta koşuşturuyor; Uçağın düşen parçaları binalarda ağır hasara yol açarak yangına neden oldu. Girişin hemen karşısında daha sonra Köyişleri Bakanlığı olarak kullanılacak olan binanın inşaatı vardı. 7-8 katlı bina kolon ve kirişlerden oluşan bir iskelet haline gelmişti.
Ayın ilk günü maaşını almak ve ramazan alışverişi yapmak için sokaklarda olan yüzlerce kişi uçaktan parçalanan modüllerin hedefi oldu.
Askeri uçağın büyük parçaları Bentderesi Yeni Hayat Mahallesi’ndeki konutların üzerine düştü ve bu konutlarda bulunan 5 kişi hayatını kaybetti, 2 çocuk yaralandı. Yolcu uçağı ve segmentleri Millete ve çevresine düşmüştü.Uçağın gövdesinde açılan yarıktan yolcular adeta dışarı fırladı.
Yolcuların ortasında yer alan, nokta Suudi Arabistan büyükelçisinin eşi, Anafartalar Hastanesi’nin yanındaki Muhakkak Apartmanı’nın çatı katında. Çocuklarının cesetleri Berlin Oteli önünde bulundu. İngiliz pilotun parçalanmış cesedi Trade Inn’in üst katında bulundu. Tanıdık ya da tanımadık daha yüzlerce insanın cansız bedenleri Ulus sokaklarındaydı.
Uçak pervaneli olduğu için yakıtı fuel oildi. Yakıt da alev aldı ve binaları etkileyen bir yangına neden oldu.
Yerde bulunanların ortasında daha fazla insan zayiatı vardı. Ramazan ayının ilk günü olduğu için çarşıda ve halk arasında alışveriş yapanların sayısı arttı.Yakındaki Hacı Bayram ve Zincirli Camilerinde kılınacak ikindi vakti ise büyük bir kalabalık oluşturmaya yetti.
Uçağın düştüğü cadde kavşağında iki banka vardı: Garanti ve İstanbul Bankası. Özellikle İstanbul Bankası’nın kapı ve pencereleri parmaklıklı; Acil çıkış kapısı yoktu. Maalesef kazaya yakalananlardan hiçbiri yanmaktan kurtulamadı.Yanan ve hasar gören iş yeri sayısı 40’ı geçti.
Cesetlerin kimlik tespiti yapılamadı.
İlk başta hayatını kaybedenlerin sayısının 80 olduğu söylense de daha sonra bu sayının 80 olduğu söylendi. 120’ye kadar çıktı.Yaşamanın ne güzel olduğunu düşünerek güzel havanın tadını çıkararak sokakta dolaşan yüzlerce kişi bilmeden kazaya kurban gitti.
Kazadan 4 gün sonra cenaze töreni düzenlendi.Hacı Bayram Camii’nde kılınan cenaze namazı ve törenin ardından Cebeci Asri Mezarlığı’na yönlendirilen cenaze kortejinde 87 tabut bulundu.
Kazanın ardından Ortadoğu Havayolları yetkilileri tarafından pilotlarımıza bölgede başka bir uçak olduğu bilgisi verilmedi. Pilotlarımızın bu kazada herhangi bir kusuru yoktur” dedi.
Çarpışmanın hemen ardından yapılan bilirkişi raporunda, askeri uçağın meskûn alanda görerek uçuş modunda uçtuğu ve durumunu Esenboğa kulesine bildirmediği için tamamen arızalı olduğu tespit edildi. Yolcu uçağının pilotları ise o bölgede uçakların varlığına dair herhangi bir bilgi verilmediği için hatasız bulundu. İkinci uzman incelemesinde, Yolcu uçağının %80, askeri uçağın %20 oranında kusurlu olduğu tespit edildi.
Ömrü boyunca henüz uçağa binmemiş insanlar başkentin göbeğinde, iğne atsanız düşmeyen bir kalabalığın içinde, uçağın altında can verdi. Tarihimizde böylesi acı felaketlerin bir daha yaşanmamasını ve bu ihmalin ne gibi sonuçlar doğurmasını sağlamalıyız. Gerekli tüm derslerin artık öğrenildiğini umuyoruz.